אסטרטגיית האוקיינוס הכחול

"אסטרטגיית האוקיינוס הכחול"
יישומה בתעשיית הרהיטים וחלקיהם

מיכאל קולן קרא לאחרונה את ספרם של הפרופסורים וו' צ'אן קים ו-רנה מוברון, מרצים בבית ספר למנהל עסקים בהרווארד, ארה"ב, "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול", שהופיע בעברית בהוצאת "מטר", והתרשם מהתיאוריות המובאות בו. הספר מדמה את השוק התחרותי בכל ענף או מגזר, תעשייתי או שירותי, ל "אוקיינוס אדום", בו שטים דגים הטורפים זה את זה, ומנגד הוא מציג "אוקיינוס כחול", שהמאפיין שלו הוא, שהדגים החיים בו מתפרנסים היטב ואינם נתונים לסכנות. נשאלת השאלה, מה צריך הדג לעשות כדי להפוך את האוקיינוס שלו מאדום לכחול. האם ניתן לייצר אוקיינוס כחול כזה? המחברים של הספר ומיכאל קולן חושבים שכן.

מבוא - אוקיינוס אדום, אוקיינוס כחול
שוק תחרותי, משול לאוקיינוס צפוף וגועש, מלא דגי-טרף, הנוגסים זה את זה בחמת זעם. דגים גדולים טורפים את הקטנים, דגי ענק טורפים את הגדולים, ומי האוקיינוס מאדימים מדם. דג נבון ינסה לצאת מהאוקיינוס האדום, ולחפש לעצמו אוקיינוס כחול-לא גועש ולא רועש, נקי מדגים טורפים, נקי ממתחרים, שם יוכל לגדול ולשגשג באין מפריע. דימוי זה של אוקיינוס כחול, בו לא קיימים דגים טורפים (מתחרים), עומד במרכז ספרם של הפרופסורים האמריקניים וו' צ'אן קים ו-רנה מוברון, "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול", שהופיע לאחרונה גם בעברית, בהוצאת "מטר". מחברי הספר מציגים בצורה קלה וקריאה תיאוריות ודרכים, בעזרתן ניתן לחתור באופן שיטתי ולעבור לאוקיינוסים כחולים, כלומר לפתח אסטרטגיה, שתשנה את כללי המשחק בענף בו אתם נמצאים, אסטרטגיה שתהפוך את המתחרים שלכם לכמה שפחות רלוונטיים ומאיימים עבורכם.

עקרונות האוקיינוס הכחול
שני עקרונות-מנחים בסיסיים מאפיינים את "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול": האחד - יש להימנע מתחרות "ראש בראש" עם המתחרים, מכיוון שתחרות מנגחת כזאת עלולה לגרור אתכם למצב של אוקיינוס אדום. במקביל, השתדלו להגיע לכמה שיותר לקוחות לא - מסורתיים של המוצר או השירות שלכם. השני - הגדילו את הערך שאתם מציעים ללקוח יחד עם המוצר ויחד עם המחיר, ובו זמנית, הקטינו את העלויות של ייצור המוצר. ומה אומרים שני עקרונות אלה? על ידי התמקדות לא רק בלקוחות שלכם, אלא גם במי שאינם לקוחות ושאינם קונים את המוצרים או השירותים שלכם כיום, אבל יכולים להיות לקוחות פוטנציאלים בעתיד, אתם יוצרים מצב, שבו כאשר הלא לקוח יזדקק למוצר נוסף/אחר, הוא יגיע קודם כל אליכם - בגלל הערך המוסף שאתם מציעים, כמובן. איך עושים זאת? על ידי כך שמציעים את המוצר או השירות עם תועלת יוצאת דופן, חדשנית ושונה, המתאימה לרוב הגורמים בענף. תועלת כזאת מכנים המחברים בשם "חדשנות-ערך", ועל מנת להציע אותה יש לספק דברים נוספים מעבר למקובל בענף, ובו זמנית לצמצם או לבטל דברים אחרים, שנהוג לתת. בדרך זו ניתן להציע את מה שחשוב באמת, מבלי להעלות מחירים, ואולי אף להפחיתם.
לדוגמא: מי שיזמין מערכת ישיבה עם שולחן סלוני לא יקבל ללא תשלום ייעוץ ארכיטקטוני בעיצוב-מחדש של הסלון שלו, בלי להעלות את המחיר ובלי לפגוע בהנחות המקובלות.

דוגמא ליישום של "אסטרטגיית  האוקיינוס הכחול" בענף הרהיטים וחלקיהם
האם ניתן ליישם את "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול" בענף שלנו, והאם היא מתאימה גם לעסקים ויצרנים קטנים, הנפוצים מאוד 
אצלנו? כדי לבחון ולהוכיח זאת נבחן להלן מספר דוגמאות, העוסקות גם במפעלים גדולים וגם בנגריות קטנות:

  • "איקאה" - כולנו מכירים חברה זו, אשר צומחת עוד ועוד משנה לשנה. הסיבה העיקרית להצלחתה הבינלאומית בעולם וגם בארץ נעוצה בעובדה, שהיא מוכרת רהיטים בלעדיים לה מכל הסוגים, רובם ברמת עיצוב גבוהה, לפעמים לעילא ולעילא, עשויים מחומרים פשוטים ובסיסיים, באיכות בינונית עד סבירה אבל לא מאוד גבוהה, והעיקר - המחירים נוחים ומוטים כלפי מטה וההספקה מיידית. חשוב לא פחות - הרהיטים מוצבים בתצוגה סביבתית של חלל החדר, כשהם מלווים טקסטים סיסמתיים, היוצרים תחושה אנושית וביתית. כל הפרטים שמניתי כאן "עובדים" היטב על תודעתו של הלקוח ההמוצע בישראל ובעולם כולו. זו הסיבה, ש"איקאה" מצליחה להתחרות באיטליה, מלכת עיצוב הרהיטים, בגרמניה, מלכת איכות הרהיטים, ובשאר מדינות העולם. ומה מוכרת לנו "איקאה"? היא מוכרת יחד עם הרהיטים ערך רב יותר מזה שמוכרים האחרים בשוק: רהיט מעוצב עם "אופי", מחיר סביר והספקה מיידית, בלי לחכות לא שלושה חודשים וגם לא שעה.
  • "קיקה" - אני מביא את הרשת הזאת רק כדוגמא הפוכה ל"איקאה". זוהי רשת שרצתה להתנהג כמו "איקאה" אבל לא מכרה שום ערך. בחלק מתחומי הפעילות הייתה חפיפה בין "איקאה" ל"קיקה". ומה ש"קיקה" הציעה באותם תחומים, "איקאה" הציעה בתנאים טובים יותר. "קיקה" לא מכרה רק מוצרים בלעדיים והמחירים היו קצת יותר קרים. אז לשם מה צריך אותה? כדי לחכות שרהיט יגיע בעוד חודש-חודשיים אפשר ללכת לרחוב הרצל או לח"י.
  • אבן קיסר - יצרנית של משטחי עבודה למטבחים, שהפכה בעשור האחרון מיצרנית מקומית של משטחי אבן מלאכותית סטנדרטית מקווארץ, ליצרנית ויצואנית בינלאומית, המציעה גוונים ודגמים של משטחים, שקשה לחקות אותם בעולם. המוצרים שלה נוחים לעיבוד, איכותם גבוהה ועיצובים וצבעיהם חדשניים ומבוקשים. היצוא נעשה לכל חמש היבשות - בעיקר לארה"ב, שם יש לחברה גם הסכמי שיווק עם "איקאה", אבל תמצאו את הלוחות שלה משווקים גם לאיטליה...הצלחתה של החברה נובעת בראש ובראשונה, מהערך הרב שהיא מציעה; מוצר גמיש לייצור ולהתאמה ללקוח, בעיצובים וגוונים יוצאי דופן ובאיכות גבוהה. שום חברה, גם לא כזו החוצבת אבן טבעית ויקרה, שיש או גרניט, לא יכולה להעניק את העיצובים והגוונים של "אבן קיסר". חברת "אבן קיסר" עשתה זאת בזכות ההתייחסות הקפדנית לעיבוד הלוחות ולעיצוב שלהם. החברה, המשווקת את הלוחות עבר 26 שנה, דאגה כל השנים להשביח את המוצר, ובשלב מסוים עברה לטפל בעיצובו. היום הלוחות שלה משמשים גם כחיפוי קירות, גם כמשטחים לשלוחנות אוכל ולעוד שפע של שימושים, שהיא יצרה את הצורך בהם.

מה מאפיין חתירה ליצירת אוקיינוס כחול?
ללהן ננסה לבחון מהם המרכיבים המשותפים שניתן למצוא בהצלחות של חברות שתיארתי קודם ובאחרות, שהצליחו לעבור מהאוקיינוס האדום לכחול;

  • חדשנות וייחודיות - יש לחפש ולספק מוצר או שירות אשר דרוש ללקוחות ושום גורם אחר לא מציע אותו, או שהוא מציע אותו בצורה סטנדרטית ונטולת ייחוד או ערך. הבעיה היא, שברוב המקרים קשה לזהות מוצר כזה, כי הראי הוא לא קיים עדיין ואתם צריכים למצוא או להמציא אותו. ואם תמצאו אותו, איך תדעו בוודאות, שיהיה לו ביקוש כשתציעו אותו? הרי קל להגיד "למצאו משהו חדש", אבל קשה מאוד, ברוב המקרים, לקלוע לביקוש עתידי. יש כמה וכמה דרכים לעשות זאת, כמו ניצול ידע אישי, ניסוי וטעייה, חיפוש בתערוכות, קריאת עיתונים מקצועיים וכו'.
  • קבלת ייעוץ מקצועי - אחת הדרכים הנראות כיעילות היא לשכור את שירותיו של יועץ מקצועי, שינתח את המוצר והשוק שלכם וינסה למצוא את המוצר הייחודי, שבעזרתו תצליחו לעבור מהאוקיינוס האדום אל האוקיינוס הכחול.
  • התייעצות בלתי מקצועית - מתוך הכרה בעובדה, שאין לאיש בעולם מונופול על החוכמה והדעת, נראה לי שיש מקור נוסף למשיכת רעיונות ודעות, והוא התייעצות עם הסביבה הקרובה שלכם - עם השותפים בעסק, עם העובדים שלכם, עם בני משפחה שמכירים את מוצריכם ואת העסק מבחוץ, מחוץ למסגרת - ואפילו עם לקוחות ו/או ספקים. אתם תופתעו מכמות הרעיונות שתצליחו לדלות, חלקם יהיה ברכה לבטלה, אבל מישהו עשוי להגיש לכם את ביצת הזהב- והכל בחינם.
  • ישנן מסגרות חינמיות נוספות, כמו ייעוץ מקצועי של ארגונים דוגמת מט"י (מרכז טיפוח יזמות), אשר פועל מטעם הממשלה ושלוחותיו פרושות בכל הארץ, או "קרן צפונה ודרומה" ועוד ועוד. אם תהיו פתוחים וסבלנים לשיתוף והתייעצות, תופתעו לגלות כמה רבות הן האפשרויות לפתח ולבדל את עסקכם, כי רוב הסובבים אתכם אוהבים לתרום ולעזור. לא לחינם אמרו חז"ל: "טובים השניים מן האחד".
  • פעילות באינטרנט - לכל העסקים שהוזכרו כאן, כולל לקטנים, יש פעילות ערה עד נרחבת באינטרנט, בעיקר בזכות האתרים שהם מקיימים והרשתות החברתיות באינרנט, כמו ה"פייסבוק", ה"טוויטר" ודומיהן, שהפכו לאמצעי שיווק משמעותי.למשל, אתם יכולים להעלות שאלה ולקבל תוך שעה עשרות תשובות ותוך יממה מאות תשובות (תלוי במספר החברים, כמובן). תוכלו לשמוע דעות על מוצריכם, ואם ה"פייסבוק" שלכם מורכב מלקוחות, תוכלו בעזרת שאלות מנוסחות נכון לקבל תשובות-תגובות, שיעשירו אתכם ברעיונות ובדעות על מוצריכם ואולי גם יביאו לכם לקוחות מזדמנים חדשים. 
    פעילות אינטרנטית מחייבת שימוש בחברות מתמחות, שיקימו עבורכם את האתר ויציבו אתכם במקום טוב ברשת האינטרנט. ה"פייסבוק" פחות מסובך, אבל אם אין לכם זמן, אל תתעסקו איתו. הפקידו אותו בידיים מקצועיות או נצלו דף "פייסבוק" של מישהו אחר כדי לדלות רעיונות לפעילויות, שיוציאו אתכם מהאוקיינוס האדום. כללית אני יכול לומר לכם, שרצוי ומומלץ לקיים פעילות אינטרנטית עסקית. היא תורמת ללא ספק לקידום המכירות והעסקים, מה עוד שלאחר שהשקעתם את ההשקעה הראשונית, ההמשך הוא כבר כמעט חינמי. קחו גם בחשבון, שקרובי המשפחה או ילדים של בעלי העסק יכולים לתחזק פעילות זו, כי הם נולדו לתוכה והיא לחם חוקם היומיומי.

לסיכום: חשבו כל הזמן על האוקיינוס הכחול שלכם!
פעילויות נוספות שיכולות לתרום לזירוז המעבר שלכם מאוקיינוס אדום לאוקיינוס כחול קשורות להעלאת המודעות לנושא בעסקכם בדרך של העשרת הידע המקצועי שלכם ושל צוותכם באצעות קורסים והשתלמויות; עירובם של העובדים בהעלאת רעיונות לפיתוח מוצרים חדשים או משופרים; הידוק הקשר עם הלקוחות על ידי הקמת מועדון לקוחות, שיעניק הנחות ומתנות סמליות למי מבין הלקוחות, שיעלה בקשות ורעיונות למוצרים חדשים מהסוג שאתם מייצרים, וכן הלאה.
יאמרו הספקנים, בייחוד בעסקים קטנים: אפילו אם נשחה באוקיינוס כחול ונצליח למצוא ולהביא מוצר או שירות חדשני, המבוקש על ידי לקוחותינו, הרי מייד יעתיקו אותנו אחרים ונחזור לשחות ולטבוע באוקיינוס אדום. לכך יש לי שתי תשובות: האחת -עד שהמתחרים יתעשתו ויבינו מהו מקור הייחוד שלכם יחלוף זמן, ובינתיים תשוטו לבד ברוגע הכחול, והשנייה - עסק יצרני ושיווקי לעולם איננו שוקט על שמריו, ואם לא תיגררו אחרי מתחריכם אלא תהיו היוזמים ותובילו רעיונות חדשים כל הזמן, תוכלו כבר להכין את ה"דור הבא" של מוצרים/שירותים, שימשיכו להבטיח לכם אוקיינוס כחול גם כאשר יעתיקו אתכם.
ולסיכום, אני ממליץ מאוד לקרוא את הספר כאחד האמצעים להרחבת הדעת ולהעלאת יכולות הניהול המקצועי שלכם.